
of August 11, 2025.
This information is current as

Predators and Cranks

M. Castillo

http://www.ajnr.org/content/34/11/2051
https://doi.org/10.3174/ajnr.A3774doi: 

2013, 34 (11) 2051-2052AJNR Am J Neuroradiol 

http://www.ajnr.org/cgi/adclick/?ad=57975&adclick=true&url=https%3A%2F%2Fmrkt.us-marketing.fresenius-kabi.com%2Fajn1872x240_august2025
https://doi.org/10.3174/ajnr.A3774
http://www.ajnr.org/content/34/11/2051


PERSPECTIVES

Predators and Cranks
M. Castillo, Editor-in-Chief

A few years ago I received an e-mail invitation to write a review

article on MR spectroscopy from a journal I did not know.

Thinking that it was a good project for one of my visiting research

fellows, I accepted. It took us about 3 months to write and illus-

trate the article, and when we submitted it, we signed, as is com-

monly done, their copyright agreement. Much to my surprise, we

shortly thereafter received an invoice for US $2700 because this

journal operated under the “open access” model. Paying that

much would have used much of my “book and travel” allowance,

so we retracted the publication only to find that retractions were

impossible! After much back and forth and threatening to get the

University’s lawyers involved, they returned the article to us (it

was later published in the Neuroimaging Clinics, a bona fide jour-

nal, not open access). While there is nothing wrong with open

access and the American Journal of Neuroradiology (AJNR) sup-

ports it as long as our current financial model remains stable, it is

a system ripe for abuse by many.

In April 2013, the New York Times (NYT) published a piece on

“predatory” medical journals and scientific meetings.1 It de-

scribed how a group of scientists were duped into participating at

a meeting that initially seemed legitimate (see below). Welcome to

the world of “pseudoacademia,” where newly created outfits re-

cruit speakers and authors strictly for profit in activities that are

not linked to any respectable scientific society, group, or journal.

There are currently hundreds of companies that “sponsor”

meetings and journals under the rubric of “open access.” The

open access movement arose from the need to share information

with all of those who are interested in it while trying to avoid

paying for subscriptions or buying individual articles, especially if

these sprang from investigations financed by public funds. Al-

though controversial, open access makes articles easier to find and

quote and is thus beneficial to authors and readers alike. There are

legitimate, prestigious open access journals such as ones pub-

lished by the Public Library of Science, which rightly demand a fee

for publication. Predatory publishers take advantage of the open

access movement and of our never-ending hunger to fill our re-

sumes and be promoted and have developed journals that closely

resemble genuine ones. In September these fraudulent activities

hit home when many of us received an e-mail message from Ivy

Union Publishing Company (a well-known publisher of preda-

tory journals) recruiting editorial board members for the new

AJNR (American Journal of Neuroscience Research). The e-mail

was designed in blue tones similar to those used by our AJNR, and

even the font used was exactly the same as the one in our previous

cover design. Immediately we contacted our lawyers, who sent a

letter to Ivy Union Publishing demanding that they cease to use

our trademark, to which, not surprisingly, we have yet to receive a

response.

Jeffrey Beall, an academic librarian at the University of Colo-

rado, has created a list of predatory journals (commonly known as

“Beall’s list”) and their publishers.2 Mr Beall divides these publi-

cations into those questionable publishers that have portfolios of

up to hundreds of journals (the Ivy Union Publishing Web site

had 131 pages of journal titles when I looked at it) and individual

journals published outside traditional platforms. Before submit-

ting an article to a new journal, Mr Beall suggests that one checks

his list of criteria for determining predatory open access journals

and publishers found at http://scholarlyoa.com/2012/11/30/

criteria-for-determining-predatory-open-access-publishers-2nd-

edition. Briefly, any of the following should steer one away from

submitting articles to a journal:

1) The name of the journal is incompatible with its scope.

2) Its national base is not clear.

3) Submission-to-publication periods are incompatible with tra-

ditional peer review (my comment: less than 21 days is

suspicious).

4) No clear editor and no editorial board.

5) No Impact Factor listed.

6) Unprofessional, hastily put together Web site.

7) No mention of fees until an article has been accepted.

Today, there are more than 4000 predatory journals that pub-

lish 10%–15% of all open access articles. Not only are they tricking

authors into submitting and paying for their articles, they offer

members of their editorial boards as much as 20% of the author

fees. Once you become a member of one of these editorial boards,

it is basically impossible to be removed as several anecdotes in the

NYT article recount.1 Needless to say, Mr Beall is being sued by

several of these publishers, has been a victim of vicious on-line

comments, and is the subject of Internet campaigns to discredit

him.3

Because rapidly developing economies are generating a signif-

icant number of new researchers, most “open access” publishers

are springing up there, but their Web sites manipulate the truth to

appear as if they are headquartered in the United States, United

Kingdom, Australia, or Canada (though no contact information

is found on the Ivy Union Publishing Web site, our investigation

led to an address in Delaware, which then led us to an address in

Boston). The geographic bases of predatory journals can be found

on Semantico.com. Data there show that by plugging the IP ad-

dresses of 192 predatory journals and 321 predatory publishers

into a geolocator, one finds that 65% of such journals and 67% of

publishers were registered in the United States. Because one can

never be sure whether the locations linked to the addresses are real

or fake, it is always possible that indeed these publications actually

started in the United States.

Predatory journals care little about the quality of science and

are known to sometimes publish plagiarized work.4 Their articles

receive little professional formatting to save costs, and they are

never listed in the larger citation databases such as PubMed, Web

of Science, or Scopus; a fact that nullifies their open access spirit

because they are very hard to find and quote. Sometimes, preda-

tory journals even publish articles without the author’s permis-http://dx.doi.org/10.3174/ajnr.A3774

AJNR Am J Neuroradiol 34:2051–52 Nov 2013 www.ajnr.org 2051



sion. Many of these journals offer to translate their articles into 50

different languages, when, in reality, this feature only directs the

readers to use the free Google Translate service for this purpose.

A glaring example of types of peer review and acceptances

carried out by predatory journals is illustrated by the following

hoax. Two well-regarded professionals utilized SClgen (http://

pdos.csail.mit.edu/scigen), a computer program that generates

nonsensical articles dealing with computer science, to create an

article that was submitted to a predatory journal called The Open

Information Science Journal.5 The authors even gave their affilia-

tion as the Center for Research in Applied Phrenology (CRAP)!

After the article was accepted, they received a bill for US $800 to be

sent to a PO Box located in the United Arab Emirates. However, to

be fair, SClgen was also used to generate a similar article that was

submitted and accepted by a reputable journal published by

Elsevier.

The problem gets worse, and the lines, blurrier. Between 2000

and 2005, publishing giant Elsevier published 6 fake medical jour-

nals, all sponsored by pharmaceutical companies, and as if that

was not bad enough, these journals often contained reprinted

articles that were favorable to products manufactured by the

sponsoring companies.6 Immediately after this was publicly dis-

closed, the CEO of Elsevier’s Health Sciences Division issued an

apology and a reassurance that this would not occur any more.

All of the above also extends to congresses and meetings. In the

previously mentioned NYT article,1 researchers were tricked into

presenting at a meeting called “Entomology-2013” when they

thought they were presenting at the well-recognized and presti-

gious “Entomology 2013” (do you see the difference in the titles?).

Later they were charged for participating at the meeting. Last

month I received an invitation to participate in the 1st Interna-

tional Conference of Radiology to be held in Raleigh, North Car-

olina (just 30 miles away from where I live). The invitation that

came from some outfit located in China promised me time at the

podium, dinners, “mingling” with the best researchers, and a

name badge that would clearly identify me as a prominent par-

ticipant and world expert. When I did not respond, I was bom-

barded with spamlike e-mail messages asking me to confirm

my participation.

These so-called “crank” meetings promise luminary speakers

who often do not have enough valid publications to support this

denomination or simply have not published their research.7 To

me, it is not clear who attends and who lectures; I do not know

anyone who has.

One of the best known crank meetings is Autism One (which is

held in Canada and the United States).7 In it, researchers of dubi-

ous integrity give talks, and the main speaker is generally Jenny

McCarthy. Ms McCarthy, a former Playboy Playmate, is a popular

television show host and author of books on parenting, alternative

medicine, and autism. Other guest speakers generally have pub-

lished their results in blogs and popular media and, at best, in

predatory journals. Unfortunately, serious institutions such as the

University of Toronto, the Sick Kids Foundation, and even the

American Academy of Pediatrics have been suckered into deba-

cles stirred by presentations at these autism meetings.

I urge you to look in your own backyard for predators. Many

institutional libraries, when choosing journal subscriptions, have

rules that force them to buy those under the categories of “Gold or

Green Open Access” (one archives the articles for the authors; in

the other, the authors themselves archive the articles) or those that

adhere to the Creative Commons license agreement. Gold or

green has nothing to do with paying to get published, just with

access. Most predatory journals claim to be gold or green to make

themselves attractive to libraries. Like true predators, these jour-

nals stay around just while there is prey. Anecdotally, I heard that

a predatory publisher abruptly closed its doors (and Web site)

once its profits reached US $100 million. Beware, because preda-

tory journals will take away not only your money but, more im-

portant, your prestige, reputation, and self-respect.

REFERENCES
1. Kolata G. Scientific articles accepted (personal checks, too). New

York Times. April 7, 2013. http://www.nytimes.com/2013/04/08/
health/for-scientists-an-exploding-world-of-pseudo-academia.
html?pagewanted�all&_r�0. Accessed September 16, 2013

2. Beall’s list of predatory, open-access publishers. http://www.academia.
edu/1151857/Bealls_List_of_Predatory_Open-Access_Publishers.
Accessed September 16, 2013

3. Butler D. Investigating journals: the dark side of publishing. Nature
2013;445. http://www.nature.com/news/investigating-journals-the-
dark-side-of-publishing-1.12666. Accessed September 16, 2013

4. Sanchez J. Predatory publishers are corrupting open access. Nature
2012;489. http://www.nature.com/news/predatory-publishers-are-
corrupting-open-access-1.11385. Accessed September 16, 2013

5. Aldhous P. CRAP paper accepted by journal. New Scientist 2009.
http://www.newscientist.com/article/dn17288-crap-paper-accepted-
by-journal.html#.Ujc7HD-Jnq5. Accessed September 16, 2013

6. Grant B. Elsevier published 6 fake journals. The Scientist 2009.
http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/27383/title/
Elsevier-published-6-fake-journals. Accessed September 16, 2013

7. Gorski D. Crank “scientific” conferences: a parody of science-based
medicine that can deceive even reputable scientists and institu-
tions. Science-Based Medicine 2009. http://www.sciencebased
medicine.org/crank-conferences-a-parody-of-science-based-
medicine-that-can-suck-in-even-reputable-scientists-and-institutions.
Accessed September 16, 2013

2052 Editorials Nov 2013 www.ajnr.org


